Medvirkende

Medvirkende

Charlotte Thaning

Charlotte Thaning, pianist. Uddannet fra Det fynske Musikkonservatorium og fra Det Kgl danske Musikkonservatorium hos Rosalind Bevan og Amalie Malling.

Hun er en særdeles efterspurgt kammermusiker og akkompagnetør og har optrådt ved utallige koncerter i Danmark, de fleste europæiske lande samt USA, Japan og Australien.

Kendt som pianist i Eskær Trioen, der tilbage i 1996 vandt P2 Musiks Kammermusikkonkurrence. Trioen har været aktiv på den danske og internationale kammermusikscene i over 20 år og har indspillet en række prisbelønnede CD-er, har modtaget en stribe legater og hædersbevisninger og er bl.a tildelt P2 Musiks Music Award for “Årets Kammermusikindspilning” samt “Årets klassiske CD” i 2005.

Charlotte Thaning samarbejder derudover med mange af landets mest fremtrædende musikere og sangere. Hun er pianist i “Musikteater Saltomortale” og har med dem turneret med flere nykomponerede børneoperaer, samt den meget roste musikteaterforestilling “Koncert for Lou” på Teater Republique. Hun har også medvirket i flere børneoperaforestillinger for “Levende Musik i Skolen”.

Hun er som solist modtager af Victor Schiølers æreslegat og Ester Vagnings legat. Siden 2007 har hun været ansat ved Det Kgl danske Musikkonservatorium.

Cille Buch

Født 1978.

Debuterede fra Solistklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2011.

Go’nat min skat (2019, SMT), Flygt (2018 Det flydende teater), Koncert for Lou (2017 Teater Republique), Byen uden lyde (2016, Ishøj Teater), Den syngende hat (2014 SMT/ Hofteatret), Lille Messias (2014), Klods Hans (2012), Figaros bryllup (2003) Rialto Teatret

Joen Højerslev

Født 1974. Uddannet fra skuespillerskolen ved Aarhus Teater 2003.

Har på Det Kongelige Teater medvirket i Har-har-har De set min kone (2012, 2014), Revolvertrilogien (2012), Elefantmanden (2011), Uglybugly (2009), Hashtræet (2008) og Don Carlos (2003). Andre opgaver inkluderer: Vredens druer (2016), Black Rider på Betty Nansen Teatret (2015), BLAM med Kristian Ingimarsson & Neander (2013-2015), OthelloSpørg de voksne begge på Republique (2010, 2013), Macbeth på Gasværket (2010), Cabaret på Fredericia Teater (2010), Blekingegade på Husets Teater (2009), Junglebogen på Nørrebro Teater (2009), Medea in der Stadt på Volksbühne, Berlin (2006).

Josefine Opsahl

Josefine Opsahl forener sin klassiske musikalske baggrund med en nybrydende åbenhed til lyd, genre, udtryksformer og til sit hovedinstrument celloen. Josefines værker reflekterer hendes egen kunstneriske afsøgning af kunstens rolle i vores samfund og udforsker spændingsfeltet mellem tradition og innovation, virtuositet og intuition, partituret og improvisationen.

Josefines lyd, evner og kreativitet har placeret hende, hendes mangeartede og fremadstormende projekter og ensembler, især kvartetten KOTTOS og lydkollektivet We like We, som ledende progressive kræfter på den internationale musikscene.

Som et billede på en ny tids musiker, stiller hun sig fri af genrebegrænsninger og udtrykker sig ligestillet gennem komposition, improvisation og performance samt kuraterer og forlænger sine musikalske udtryksverdener i samarbejder med andre kunstnere, festivaler og rum på tværs af genrer og udtryk.

Dette har resulteret i værker og performances til museer, gallerier og festivaler så som Festival Música Estranha i Brasilien, DEIÀ International Music Festival (ES), Statens Museum for Kunst, Thorvaldsen Museum, København Museum og for nylig et værk til Esbjerg Ensemblet samt en opera for Nordic Opera og Copenhagen Opera Festival i samarbejde med We like We. Hun arbejder i øjeblikket på et værk for 10 celli til CLICK Festival 2020, 3 installationskoncerter til Roskilde Festival (udskudt til 2021) og en opera for Nordic Opera.

Josefines har turneret og hendes værker er blevet opført i Europa, Kina, Brasilien and Argentina, hvor hun ledsagede HM Dronningen med KOTTOS og den Kgl. Danske Ballet, og hendes anmelderroste pladeudgivelser har modtaget en række priser i ind- og udland så som Danmarks Radio’s Lytterpris og Round Glass Music Award (US).

Josefine har givet masterclasses og talks i Shanghai, på Det Kgl. Danske Kunstakademis Skoler samt Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Hun er uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Northwestern University (IL, US) og er to gange blevet udvalgt til at modtage Statens Kunstfonds Legat ‘Den Unge Kuntneriske Elite’.

http://josefineopsahl.dk

Karsten Fundal

Efter afsluttede kompositionsstudier i Danmark hos Hans Abrahamsen, Karl Aage Rasmussen, Per Nørgård og Ib Nørholm, fik Karsten Fundal (f. 1966) undervisning i udlandet hos hollandske Louis Andriessen. Møder med musik af og mennesker som Morton Feldman, Iannias Xenakis og György Ligeti satte afgørende præg på Fundals kompositoriske udvikling. Op gennem 90’erne og 2000’erne fik Fundal en række store bestillinger på orkesterværker og koncerter, og hans musik blev, mens han stadig var en ung komponist, spillet af en lang række ensembler og orkestre. Blandt de større værker fra den tid kan nævnes hans klaverkoncert, violinkoncerten Floating LinesBroken Mirrors, orkesterværkerne Entropi og Hush.

Karsten Fundal har gennem hele sin karriere været optaget af den intellektuelle og analyserende side af komponistmetieren, og hans værker kommer til verden ved hjælp af systemer, han selv udvikler. Også musikkens filosofiske sider og naturvidenskaben bruger Fundal som inspiration. Parallelt med denne filosofiske og systematiserende side af komponisten Karsten Fundal findes også en socialiserende, sansende og søgende komponist, der aldrig læner sig tilbage på sine laurbær, og som søger en sjælden grad af sammenhæng mellem livet og musikken.

Karsten Fundal er på sin vis en kræsen komponist, der leder grundigt efter de toner, han vil have frem, og sætter dem grundigt på prøve, inden de kommer på papiret. I orkesterværket Liquid Rooms, uropført i 2014, udfolder Fundal orkestret i bogstaveligste forstand, da musikerne som en del af en koncertinstallation, med billeder, lys og bevægelse i rummet, spiller musik, som publikum kan bevæge sig rundt i. En anden side af Karsten Fundal er komponisten, som med indfølingen i højsædet komponerer filmmusik og laver orkesterarrangementer, der når ud til et langt større publikum end den moderne koncertmusik. Således har han vundet priser fx. for sin musik til filmen ’Kunsten at græde i kor’.

Karsten Fundal er en af de få nulevende komponister, der strækker over hele spektret af nykomponeret orkestermusik; fra filmmusik over orkesterarrangementer til eksperimenterende koncertformer og decideret koncertsals-musik. Dertil kommer, at Fundal gennem årene har haft et frugtbart samarbejde med en række musikere og mindre ensemble, hvilket også har resulteret i en lang række værker, der bliver spillet på bl.a. festivaler og ved kammerkoncerter.

Kim Leine

er født i Norge i 1961, men flyttede senere til Danmark, hvor han blev uddannet sygeplejerske. Han flyttede sidenhen til Grønland, men vendte tilbage til Danmark efter en årrække. Han romandebuterede i 2007 med ‘Kalak’ .

Vinder af Nordisk Råds Litteraturpris i 2013 og modtager af Kronprinsparrets Kulturpris i 2018. Senest har han modtaget Søren Gyldendal Prisen på 250.000 kr. i 2019.

Kim Leine har skrevet romanerne Kalak, Valdemarsdag, Tunu, Afgrunden, De søvnløse, Rød mand/sort mand, Profeterne i Evighedsfjorden, Dansk Standard og debuterer som manuskriptforfatter i Pan.

Line Paulsen

Iscenesætter, dramatiker, dramaturg

Norske Line Paulsen er cand.mag. i dramaturgi. Hun debuterede som instruktør med forestillingen PlusQuamPerfectum i 2005 på CaféTeatret. I de kommende år iscenesatte hun en håndfuld stykker for Eventministeriet ved Det Kongelige Teater.

Derudover har hun instrueret stykker både på Teater Grob, Det Lille Teater, Får 302, Nørrebro Teater, Teater Republique og Husets Teater. Hun stod for iscenesættelsen af den reumertvindende forestilling Hår på den af Frit Fald, Dirigenten på Nørrebro Teater, At sulte sig er egoisme på Teater Får302, Koncert for Lou på Teater Republique, Tvang på Teater Katapult og Teater V i København.

I de senest år har hun iscenesat forestillinger for Aarhus Teater. Blandt andet Friheden, der udspillede sig i Tivoli Friheden i Århus, samt familieforestillingen Pagten, baseret på DR’s julekalender. Line Paulsen arbejder med dramatisering af tekster, heriblandt Suzanne Brøggers Koncert for LouPagten af Maya Ilsøe, Bella og Gustav af Eva Erikssons, Beruselse af Thomas Markman og Krasnoyarsk af Johan Harstad.

Marie Chemnitz

Marie Rosendahl Chemnitz er forestillingens scenograf. Hun er uddannet fra Statens Teaterskole samt Kunstakademiets Arkitektskole. Marie arbejder blandt andet med Teater Sort/Hvid og scenekunstgrupperne Biering/Chemnitz og Fix og Foxy. Hun laver både scenografier til teater og har lavet udstillinger på blandt andet Kunsthallen Brandts og Glasmuseet i Ebeltoft.

De seneste år har Marie lavet opera, blandt andet Leaves, der spillede i en atombunker under det gamle kommunehospital og en AR-installationen du lige nu kan opleve på Den Frie udstillingsbygning på Østerbro.

Olaf Johannesen

Født 1961. Uddannet fra Skuespillerskolen ved Odense Teater 1986.

Olaf har på Det Kongelige Teater senest medvirket i Puntila (2015), Heksejagt (2015), Gruppe 8 (2014), Tilbage til ørkenen (2012), Rødt og grønt (2010), Richard III (2009).

Andre teateropgaver:

Fruentimmerskolen og Jeppe på bjerget begge på Grønnegårds Teatret (2013, 2016), Peer Gynt på Düsseldorpher Schauspielhaus (2013), Samtale før døden, Mefisto, Requiem, Vredens druer, Kat på et varmt bliktag, alle på Betty Nansen Teatret (2014, 2017, 2018), Rose Bernd på Schauspielhaus Bochum (2015), Diktatoren på Nørrebros Teater (2017).

Film og TV bl.a:

Alting bliver godt igen (2009), Borgen (DR, 2012), Forbrydelsen III (DR, 2012), 1864 (DR, 2014), Broen III (DR, 2015). Skammerens datter (2015), Kriger (Tv2, 2018), Bedrag III (DR, 2019), Danmarks sønner (2019).

Hæderspriser:

  • Modtager af Årets hæderspris ved Årets Reumert 2018
  • Vinder af Året Reumert i kategorien Årets mandlige hovedrolle 2016 for Puntila på Det Kongelige Teater
  • Vinder af Året Reumert i kategorien Årets mandlige hovedrolle 2015 for Samtale før døden, Mefisto og Heksejagt på Betty Nansen Teatret og Det Kongelige Teater
  • Nomineret som bedste skuespiller i Tyskland for titelrollen i Peer Gynt på Düsseldorfer Schauspielhaus 2013.

Sonja Lea

Skuespilhuset ”Richard III”. Inst. Jens Albinus. Scenograf Rikke Juellund. Det Lille Teater ”Panama er alletiders”. Inst. Rikke Wölck. Scenograf Rolf Søborg Hansen. Teater Grob ”Hår på den”. Instr. Line Paulsen. Scenograf Lisbeth Burian. Teater Får 302 ”Tørst”. Instr. Maria Kjærgaard-Sunesen . Scenograf Mie Riis. Bådteatret”Arne går under”. Instr. Rolf Heim. Scenograf Rolf Søborg Hansen. Republique ”Sommeren uden mænd”. Instr.Peter Langdahl. Scenograf Martin Tulinius. Bornholms Teater ”Jeppe på bjerget”. Instr. Jens Svane Boutrup. Scenograf Niels Secker. Holbæk Teater ”Dejlig er haven”. Instr. Hansen & Kristensen. Scenograf Marianne Junge. Teater Får 302 ”Sympati for djævlen”. Instr. Kamilla Back Mortensen. Scenograf Nikolaj Trap. Figura Ensemble ”Alverden Godnat”. Instr. Per Lenderoth. Scenograf Fillippa Berglund. Riddersalen ”Den bedste af alle verdener”. Instr. Charlotte Munksø. Scenograf Jonas Fly Filbert. Bådteatret”Odysseen”. Instr. Rolf Heim. Dukkemager og Scenograf Rolf Søborg Hansen. Riddersalen ”Kærlighed uden strømper”. Instr. Kamilla Back M. Scenograf Dorte Holbek. Teater Grob ”Peter & Elgen”. Instr. Louise Friedberg. Scenograf Allan Frausing. Bådteatret ”MOJN”. Instr. Emil Hansen. Scenografer Camilla Bjørnvad/ Bodil Bay Schultz. Teater Grob ”Middag for 1″. Instruktør Per Scheel Krüger. Scenograf Nikolaj Heiselberg Trap. Figura Ensemble og Kbh. Musikteater Plex”4 vinkler på Medea”. Instruktør Lars Kaalund. Café Teatret. ”Krasnoyarsk”. Instruktør Line Paulsen. Scenograf Rikke Juellund. Teater Får 302 ”Træt af kunst”. Instruktør Kenneth Kreutzmann. Scenograf Ida Marie Ellekilde. Mungo Park Kolding. ”Agnes Cecilia” Site specifik. Instruktør Kamilla Back Mortensen. Dragsholm Revy fra 2007-2013. Bornholms Revy fra 2013-2014. Esbjerg Revy. fra 2015-2016. KBH Musikteater.”Villa Requium”. Instruktør Anders Lundorpf. Scenograf Signe Krogh. Hamlet Scenen”Glade Dage”af Beckett. Instruktør Lars Engel. Scenograf Catia Hauberg. Teater Grob ”En plads i mit hjerte”. Instruktør Per Scheel Krüger. Scenograf Marianne Nielsson. Nørrebro Teater ”Kvindernes Hævn” Instr. Kenneth Kreutzmann. Scenograf Thomas Bjørnager. Hotel Pro Forma ”Sandbarnet TM”. Instruktør og scenograf Kirsten Dehlholm. Corona La Balance ”IRL” og”IRL2”. Instruktører Jørgen Carlslund og Troels Chr. Jakobsen. Das Beckwerk ”Claus Beck-Nielsen Memorial Night”. Opført på Wienerfestwoche i Wien. Public Eye v. Sara Gebran ”Paradise” & ”Allah o Amen”. Teater Grob ”Håndbog i overlevelse”. Inst. Frederik A.Neergaard. Scenograf Rikke Juellund

Ida Nørby Sørensen

Ida er klassisk uddannet, eksperimenterende cellist, som desuden beskæftiger sig med fri improvisation, elektroakustisk musik og komposition. Under sine studier i New York City, sponsoreret af Fulbright Denmark, studerede hun disse fag ved siden af klassisk cellospil og fik i 2020 sit første elektroakustiske værk opført i Koncertkirken, København. Ida er stiftende medlem af det etablerede musikerkollektiv Damkapellet, tidligere medlem af Crush String Collective og medejer af firmaet Copenhagen Strings.

Tobias Ørum

fschoeningMedvirkende